Slider

Tuesday, July 24, 2012

Mengapa Anda Perlu Merendam? Pengenalan Untuk Kebaikan Bersama



Dikatakan bahawa pada masa dahulu, budaya tradisional secara eksklusif merendam dan mencambah bijiran sebelum di masak. Kadang-kadang kita rasa sukar untuk mempercayai sesuatu fakta itu dengan hanya berlandaskan budaya tradisional, maka ini adalah SAINS disebalik proses menyediakan bijirin iaitu merendam, mencambah dan menapai bijirin sebelum dimasak.

Sains Asas Yang Mengurai Sebab Merendam Bijiran Terlebih Dahulu

  • Bijirin adalah biji benih. (begitu juga kekacang, kacang dan benih juga.)
  • Secara semulajadi penciptaan benih bertujuan untuk melalui sistem pencernaan dan tidak dicernakan supaya mereka boleh ditanam atau bercambah di tempat lain (secara alami ini fisiologi benih itu sendiri. Contohnya, biji kopi, apabila dimakan oleh musang, tidak tercerna bukan?).
  • Untuk membolehkan benih selamat tidak dicernakan dalam system penghadaman, terdapat beberapa antinutrients yang terbina didalamnya untuk menjadikan mereka sukar untuk dihadam.
  • Biji juga perlu dipertahankan sehingga masa yang sesuai untuk percambahan, jadi mereka akan mempunyai sebatian tertentu yang menghentikan aktiviti enzim aktif percambahan.
  • Sebatian-sebatian ini juga bertindak untuk menghalang aktiviti enzim aktif dalam sistem pencernaan anda
  • Bermula proses percambahan membuat benih lebih mudah dicernakan dan membantu sistem anda mendapatkan semua nutrien dalam makanan.
  • "perendaman" bijirin adalah salah satu cara untuk meniru proses percambahan.

Enzim perencat dalam bijirin penuh
Pencernaan normal bergantung kepada enzim yang bekerja untuk memecahkan makanan, bermula dengan air liur anda dan berjalan khusus melalui seluruh sistem pencernaan anda. Enzim perencat ini, yang ditemui di dalam bijirin penuh, mengganggu penghadaman biasa oleh dan menghalang proses pencernaan semulajadi. Mereka menghentikan enzim pencernaan manusia daripada melakukan kerja mereka dengan betul dan menindas pancreas kita.

Apakah Asid Phytic?
Phytates mengikat asid phytic bersama-sama dengan fosforus dan dijumpai di bahagian “bran” bijirin penuh. Peranannya adalah supaya benih bijirin penuh tidak melalui mencambahan pramatang. Benih biasanya terpelihara sehingga keadaan yang sesuai tersedia untuk pertumbuhan. Saya pasti anda biasa melakukan experiment percambahan kacang hijau di sekolah dahulu bukan? Menarik bahawa benih kacang hijau mungkin telah lama tersimpan, tetapi apabila di letak di atas kapas lembab dalam keadaan yang sesuai, ia akan bercambah.

Apabila kita makan makanan mengandungi phytates, sebenarnya mineral yang kita fikir kita dapat daripada makanan itu tidak akan berlaku kerana ia tidak bio-tersedia. Kita tidak dapat menggunakan mereka dan mereka lolos terus keluar daripada sistem pencernaan kita. Dengan makan terlalu banyak asid phytic boleh menyebabkan kekurangan mineral dan mengalami kepadatan tulang yang lemah. Adalah ironis yang mengerikan apabila memuji sikap kita yang makan lebih bijirin penuh daripada tepung putih berproses tinggi, kami mendedahkan diri kepada satu lagi masalah yang amat besar. Malah saya perhatikan, di laman web ramai yang bercerita tentang keburukan phytates di dalam soya tetapi saya amat jarang-jarang bertemu solusi pada masalah tersebut. Kita disuruh dielakkan sedangkan ada solusi yang sangat tepat dan berguna dan MAMPU membuatkan kita mendapat kebaikan yang sepatutnya.

Contohnya artikel yang sangat bagus ini, saya boleh berikan kesinambangunnya, iaitu selamat untuk makan kacang soya apabila ia telah di fermantasi. Makanan ini memang sangat sinonim dengan masyarakat kita iaitu TEMPE.

Oleh itu mari kita lihat bagaimana kita mampu mengatasi Asid Phytic dalam makanan-makanan lain.
Phytase adalah nama enzim yang akan membantu anda untuk memecahkan phytic asid dan membebaskan mineral dalam keseluruhan bijirin dan kekacang. Phytase memerlukan syarat-syarat mudah untuk ia "diaktifkan":
1. Kelembapan
2. Persekitaran yang sedikit berasid
3. Kehangatan
4. Masa

Merendam bijirin seluruh anda ...
1. di dalam air (pada suhu bilik, ~ 100-110 darjah atau sebagainya)
2. dengan satu medium yang berasid ditambah
3. pada suhu bilik atau di atas
4. selama 12-24 jam

Syarat-syarat di atas memenuhi semua keperluan ini. Bijiran yang direndam dengan betul akan menjadi lebih mudah dihadam dan membolehkan badan anda menyerap lebih banyak mineral dan nutrien daripada keseluruhan bijirin penuh dan sumber makanan yang lain seperti kacang dan kekacang.

Pada masa yang sama, proses ini mula melakukan pra-mencerna biji-bijian, termasuk penguraian kanji kompleks dan tanin yang boleh merengsakan perut anda, serta awal-awal lagi memecahkan protein seperti gluten. Bagi sesetengah orang, ini mengurangkan sensitiviti terhadap gluten.

Meniru keadaan percambahan yang baik juga boleh meneutralkan kedua-dua asid phytic dan enzim perencat. Benih hanya perlu kelembapan, kehangatan dan masa untuk bercambah, jadi mungkin ada yang meninggalkan medium sederhana berasid yang mengaktifkan phytase apabila merendam bijirin penuh yang masih boleh bercambah. Beberapa jumlah asid phytic yang dihilangkan dan perencat enzim ditangani apabila biji benih atau kekacang bercambah.

Ini adalah pengenalan kepada siri-siri posting berkenaan kaedah merendam yang di cadangkan supaya para ibubapa dapat menyediakan makanan bayi dan makanan keluarga yang berkhasiat.

0 comments:

Post a Comment