Slider

Wednesday, July 25, 2012

Cara untuk Merendam Beras Perang

gambar hiasan dari google

Cara merendam Beras Perang ini saya ambil rujukan daripada Doktor Stephan Guyenet, Ph.D. dari Universiti Washington, Seattle, di Jabatan Bahagian Perubatan Metabolisma, Endokrinologi dan Pemakanan. Beliau blog tentang kajian "strategi masa diuji untuk mencapai dan mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan" pada Sumber Kesihatan Menyeluruh.

Beliau telah mencari cara untuk menyediakan beras perang penuh yang meningkatkan ketersediaan mineral tanpa mengubah teksturnya. Beliau telah semula membaca beberapa kertas kerja yang beliau telah kumpul mengenai pemprosesan bijian dan ketersediaan mineral, dan telah menemui cara yang mudah untuk melakukannya.

Dalam tahun 2008 kertas "kesan percambahan direndam, dan fermentasi pada asid phytic, jumlah dan dalam vitro zink larut dalam beras perang", kumpulan Dr. Robert J. Hamer mendapati bahawa merendam sahaja tidak mempunyai banyak kesan pada asid phytic dalam beras perang. Walau bagaimanapun, penapaian adalah amat berkesan untuk menghilangkannya. Apa yang beliau tidak sedar kali pertama beliau membaca karya tersebut mereka menapai beras perang utuh berbanding pengisaran. Ini tidak jelas dari penerangan dalam seksyen kaedah tetapi beliau mengesahkan melalui e-mel dengan mendahului pengarang Dr. Jianfen Liang. Dr Liang menambah bahawa prosedur datang dari resipi tradisional Cina untuk mi beras. Kaedah yang mereka gunakan adalah sangat mudah:


  1. Rendam beras perang dalam air nyahklorin selama 24 jam pada suhu bilik tanpa mengubah air. Rizabkan (simpan) 10% cecair perendaman tadi (perlu menyimpan di dalam peti sejuk untuk tahan lama). 
  2. Buang sisa cecair perendaman; masak beras dalam air segar.
  3. Pada kali berikutnya anda rendam beras perang, gunakan prosedur yang sama seperti di atas, tetapi menambah cecair perendam yang anda telah rizabkan dari kumpulan terakhir ke seluruh air rendaman.
  4. Mengulangi kitaran. Proses beransur-ansur akan meningkatkan sehingga 96% atau lebih asid phytic dinyahkan pada 24 jam. 

Proses ini mungkin bergantung kepada dua faktor:
penapaian mengasidkan medium perendaman, yang mengaktifkan phytase (enzim merendahkan asid phytic) sudah ada dalam beras; dan ia juga menanam mikroorganisma yang menghasilkan phytase mereka sendiri.

Beliau rasa faktor terakhir adalah satu yang lebih penting, kerana beras perang tidak mengandungi phytase yang banyak.  Anda mungkin boleh menggunakan cecair yang sama untuk rendamkan bijian lain, kacang dan kekacang.

Bagaimana pula dengan beras putih?
Beras putih tidak perlu direndam menggunakan kaedah ini. Namun adalah bagus untuk merendamkan beras sedikit sebelum dimasak dan masak terus dengan air rendaman tersebut. Beras putih yang lebih elok dimakan adalah beras basthmati sebenarnya
sumber : White Rice Better Than Brown Rice

Bagaimana menyediakan air nyahklorin (klorin sudah dibuang)
  1. merebus air
  2. pakai filter
sumber : How To Remove Chlorine From Tap Water

Blog Dr Stephan Guyenet : Whole Health Source

4 comments:

  1. kak farah klu kita rendam beras putih caranya sama juga ke....


    intan rendam beras putih + jus lemon selama 24 jam then toskn airnya... then intan biarkn beras 2 dlm 6jam rasanya nk keringkn bila nk guna ada bau mcm nasi basi... beras 2 still blh guna ke kak farah... risau lak takut sakit perut...

    ReplyDelete
  2. kak farah,bagaimana pula dengan beras merah.adakah perlu direndam spt beras perang atau beras putih?TIA

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Kak farah, beras yang dah direndam perlu digunakan segera ke? Kalau rendam banyak2 dan hanya guna 1/4 dari itu, bakinya perlu disimpan bagaimana?

      Terima kasih.

      Delete